I když není pochyb o tom, že žijeme v realitě, technologické společnosti jako Google nebo Facebook nás chtějí přenést do zcela nových světů. Samozřejmě mluvíme o rozšířené realitě a virtuální realitě. Co tyto pojmy skutečně znamenají a proč jsou tak důležité pro naše chytré telefony?
- Co je Project Tango a proč by vás to mělo zajímat?
- Nejlepší VR hry pro Android
Jaký je rozdíl mezi rozšířenou realitou a virtuální realitou?
Rozšířená realita (AR): Nápadnými příklady jsou heads-up displeje, které zobrazují informace v zorném poli uživatele, nebo aplikace, které přidávají objekty k obrazu zobrazenému fotoaparátem smartphonu.
Virtuální realita (VR): Zorné pole uživatele je zcela utěsněno a displej představuje zcela nové prostředí, které uživatele zavede do cizích světů.
Jaké jsou oblasti použití AR?
Google udržuje svá želízka v ohni pro oba koncepty: Google Tango je projekt Augmented Reality, který byl poprvé komerčně použit v Lenovo Phab 2 Pro. Tango spoléhá na několik senzorů a speciálních kamer, které dokážou velmi přesně změřit své okolí. Smartphone Tango je tedy schopen vidět nejen dvourozměrný obraz, ale dokáže vypočítat i trojrozměrnou mapu prostředí. Dokáže také rozpoznat rovné plochy na stolech a nechat na nich válet koule nebo zobrazit další informace pro exponáty v muzeu.
Toto video ukazuje, co umí AR a Google Tango. Upřímně řečeno, ani slova ani obrázky nemohou tyto účinky dostatečně demonstrovat.
Přitažlivost rozšířené reality nespočívá pouze v její zábavní hodnotě. Aplikace AR vám pomohou dozvědět se více o vašem okolí. Vložené, kontextové informace se rychle ukáží jako užitečné. AR vyžaduje speciální senzory pro přesnost Tango, ale jednoduché rozpoznání obrazu někdy stačí k provedení důležitých funkcí. Google to demonstruje například na překladači, který umí překládat konkrétní cizí znaky přímo v hledáčku fotoaparátu – nevidíte pak nečitelná cizí písmena, ale přeložený text.
Sony již dlouhou dobu integruje funkce AR do své aplikace fotoaparátu, takže můžete pomocí smartphonu Xperia vrátit život dinosaurům. Bílý dům, jako další příklad, lze prozkoumat, pokud máte dolarovou bankovku a aplikaci 1600 od Historické asociace Bílého domu.
Virtuální realita: uzavřená v nových světech
Virtuální realita však není tolik o ukázkách animovaných obrázků. Spíše je uživatel zcela ponořen do virtuálního světa a nevidí skutečný svět kolem sebe. Efekt VR je založen na tom, že je člověk zcela unesen do imaginárního světa. VR headsety zajišťují, že obě oči mají svůj vlastní obraz a mozek tyto informace převádí do prostorového vjemu. Virtuální realitu tedy vnímáme, jako by byla v životní velikosti.
Již brzy se Google zavázal k virtuální realitě v mobilním sektoru. Google Cardboard byl pokus prosadit VR headsety do hlavního proudu, což se ve skutečnosti trochu povedlo. Kvalita displeje je přijatelná, to se však nedá říci o pohodlí nošení velmi levného kartonového headsetu. Pouze dražší VR headsety lze pohodlně nosit delší dobu. S Daydream jde Google ještě o krok dále a nabízí velmi pohodlnou VR náhlavní soupravu s názvem Daydream View, která vyžaduje, aby chytré telefony měly některé funkce, které umožní co nejlepší zážitek z VR.
Ale tajným gigantem ve virtuální realitě je Samsung. Díky náhlavní soupravě Gear VR a spolupráci se specialisty z Oculus společnost vybudovala nejúspěšnější platformu pro VR aplikace a hry. Podle údajů z SuperData a Unity, v roce 2016 Samsung prodal asi 4,5 milionu zařízení Gear VR. Přestože mnoho headsetů bylo dodáno prostřednictvím speciálních prodejních kampaní s různými zařízeními Samsung (zejména Galaxy S7), konkurenti jako HTC Vive, Playstation VR nebo Daydream View těchto čísel zdaleka nedosahují.
Virtuální realita má mnoho aplikací – mezi nejoblíbenější patří hry. Pokud jste se někdy vrhli do VR hry, víte proč: okolí je vidět na všechny strany, takže se můžete v místnostech nebo v kokpitu rozhlížet, jako byste v něm skutečně byli. Pohyby jsou často opravdu patrné. Je pravda, že někteří uživatelé s tím mají také problémy, protože některé rychle rozbolí hlava nebo se jim dokonce udělá nevolno.
Nejsou to ale jen gameoholici, kteří ve virtuální realitě najdou to, co hledají: snímky z dovolené také nabízejí zcela jiný dojem, když jsou natočeny 360stupňovou kamerou. Samsung Gear 360 pořizuje úžasné panoramatické snímky, které vám umožní zažít vzpomínky na dovolenou zcela novým způsobem. Také virtuální túry na hory, jako je Mount Everest, působí zcela jedinečným dojmem – například v Project360 (sponzorováno alpským outfitterem).
HoloLens: Microsoft spoléhá na smíšenou realitu
Malý displej smartphonu jednoznačně omezuje AR aplikace. Na druhou stranu VR znemožňuje interakci v prostoru, protože uživatel nic nevidí. S HoloLens Microsoft vyvinul AR brýle, které dalece přesahují možnosti chytrého AR. HoloLens může zobrazovat informace v zorném poli uživatele – stejně jako head-up displej. Pomocí ovládacích prvků gesty můžete pracovat s hologramy. Ty se zase zapouštějí do okolí v prostoru (a mohou reagovat na jeho podmínky).
Ve vizi Microsoftu je HoloLens nástroj pro vývoj produktů a vizualizaci dat. Systém v současné době není považován za systém pro soukromé zákazníky a cena mluví sama za sebe – HoloLens stojí mezi 3 000 až 5 000 dolary. Více o HoloLens si můžete přečíst v naší recenzi.
Závěr
Ať už jde o rozšířenou realitu nebo virtuální realitu, oba koncepty se jasně liší. AR umožňuje, aby se informace zobrazovaly se zcela novým leskem, což umožňuje nové způsoby interakce například s muzei nebo obchody. VR je na druhou stranu dost osamělá záležitost, protože člověk je úplně odříznutý od reálného prostředí. To má však svou přitažlivost.
Aplikace VR a AR s námi budou v příštích několika letech, protože výrobci hledají funkce, které zvýší potenciál mobilního hardwaru. Smartphone se tak stává oknem do světa, ať už skutečného, rozšířeného nebo virtuálního.
Co by podle vás zlepšilo AR a VR? Vzrušuje vás buď?